Miksi kiitos koululle?

Kiitos-sivua inspiroi tutkimus, joka pureutuu tekoälyn keinoin suomalaiseen koulumaailmaan liittyviin keskusteluihin.

Koulu vaikuttaa tavalla tai toisella jokaisen elämään. Silti sen positiivinen merkitys usein unohtuu. Kun on puhe koulusta, yleinen keskustelu painottuu helposti puutteisiin ja epäkohtiin. Totuus on kuitenkin usein toisenlainen – moni kouluarkea elävä näkee koulussa paljon hyvää. Kiitos-sivusto luotiin edistämään positiivisempaa koulukeskustelua ja viemään perille kiitoksia, jotka ovat unohtuneet tai jääneet sanomatta.

Toteutus

Kiitos-sivustoa innoitti Studeon teettämä tekoälytutkimus, jossa analysoitiin kouluun liittyviä keskusteluja yhteisöpalvelu Twitterissä. Tekoäly kävi läpi yhteensä 276 986 suomalaiseen kouluun liittyvää tviittiä aikavälillä 1.1.2019–18.9.2020. Vuoden 2019 Twitter-keskusteluista analyysi havaitsi 19,2 prosentissa koulua koskevissa viesteissä negatiivisuutta ja vuonna 2020 lukema oli noussut 23 prosenttiin. Samalla positiivisen keskustelun määrä oli laskenut 56,7 prosentista 51,6 prosenttiin.

Voidaan siis sanoa, että negatiivisuus koulukeskustelussa on lisääntynyt. Toisaalta, vaikka positiivisen keskustelun määrä on laskenut, sen osuus kokonaisuudessa on edelleen suuri. Tutkimuksessa selvisi, että kiitollisuutta ilmenee erityisesti opettajia, lapsia, oppitunteja ja yksittäisiä kouluja kohtaan.

Tutkimusmetodit

Tutkimuksen toteutti DrAI, joka on vuonna 2020 perustettu suomalainen startup. DrAI käynnisti tutkimuksen analysoimalla suuria tekstimassoja omalla algoritmillaan. Yrityksen taustalla on akateemisesta tutkimuksesta kertynyt osaaminen, jonka myötä DrAI pystyy jalostamaan erittäin tarkkoja tuloksia mistä tahansa tekstimassasta.

DrAI keskittyy pitkälti Twitterin, verkkoympäristön keskustelupalstojen, asiakaspalautteiden sekä kyselyiden avointen vastausten analysointiin. DrAI analysoi näistä tekstimassoista pääteemat sekä sentimentit. Tilastollinen analyysi mahdollistaa tulosten vertailun eri aikoina sekä tarkemman pureutumisen esimerkiksi negatiivisesti latautuneisiin viesteihin.